Gratis Community

Column 1: Visualisatie

brein challenge duursport hardlopen marathon mind training ultratrail visualisatie Aug 19, 2022

Mijn belangrijkste training voor een ultra marathon….

En het heeft niks met eten, conditie of fysieke training te maken. Het klinkt misschien hippie, maar het is mogelijk om je lichaam naar een ‘bekende’ ervaring te brengen door je mind te gebruiken in de onbekende toekomst.

Perceptie

Je brein weet niet wat ‘realiteit’ is en wat jij ‘denkt dat realiteit’ is. Wat is het verschil hoor ik je denken!?

Stel je loopt met de hond door een afgelegen parkje. Dit doe je het hele jaar door, omdat je dit zo’n fijn afgelegen stukje natuur vindt. Lekker rustgevend…. Totdat het winter wordt. Je laat in de ochtend en avond nog steeds dezelfde hond uit, op het zelfde stukje aarde, maar nu is het donker.

Op basis van je verleden, angst propaganda op tv of onzekerheid gaat je brein toch ineens gek reageren. Je kijkt vaker over je schouder, je denkt misschien dat er iemand achter een boom staat, je schrikt van een geluid of je ziet in de verte een man verstopt onder een capuchon…

Ook al staat er niemand achter de boom, laat de hond met capuchon zijn hond ook altijd daar uit en beschermt zich tegen de wind en kou…. Je gedachtes, je emoties, je bloedsamenstelling, je gen expressie en je lichaam veranderen. Ik zal het uitleggen.

 

Epigenetica

We hebben natuurlijk heel lang gedacht dat genen ziekte veroorzaakten door foutjes in de code, maar nu weten we dat niet het gen is dat ziekte veroorzaakt, maar de omgeving die onze genen sturen. Niet alleen door vervuilde omgeving, toxische cosmetica, onnatuurlijke etenswaren, maar ook onze interne omgeving heeft invloed op onze gen expressie. Onze gedachtes.

Als we op een situatie in onze externe omgeving reageren die een emotie voortbrengt, kan de hieruit voortvloeiende chemie onze genen een signaal geven om ‘aan’ of ‘uit’ te schakelen. Ook wel upregulatie genoemd, oftewel het vergroten van de expressie van het gen.. of downregulatie.

Ons lichaam wordt gebouwd van eiwitten, maar welk eiwit gebouwd moet worden, hangt af van de opdrachtgever (gen expressie) en dit is weer afhankelijk van het signaal uit de omgeving.

 

Kracht van Visualisatie

De meest simpele: je gaat ineens elke dag krachttraining doen, dan is dit een sterk signaal om meer spiereiwitten te maken, zodat je grotere/sterkere spieren krijgt…. Om te kunnen voldoen aan de eisen van de nieuwe ‘leefomgeving’. Je nieuwe leefomgeving vraagt om grotere/sterkere spieren, omdat je huidige lichaam de gewenste workload niet aan kan. Als je altijd traint met het gewicht of workload die je lichaam al kan, dan is dat niet een signaal om te groeien, want het lichaam is al in staat om aan de eisen te voldoen.

Maar wat als je dat signaal ook kunt geven, zonder daad werkelijk in het krachthonk te zitten? Kijk nu wordt het interessant haha.

Baanbrekende onderzoeken laten zien dat je je genen kunt laten geloven dat je in een nieuwe leefomgeving zit, terwijl je dat niet in werkelijk zit. Dus het verhaal over de hond uitlaten in zomer of wintermaanden. 

Door interne visualisaties kun je je lichaam vaardigheden aanleren, zoals bijv piano spelen, maar ook je spierkracht vergroten. Remember, je lichaam is gebouwd op perceptie, niet de realiteit, dus je kunt neurologische verbindingen bouwen op basis van gedachtes. 

Een onderzoek van de Texas Universiteit liet een groep mensen visualiseren dat ze bepaalde spieren heel hard gebruikten. Gemiddeld ging de spierkracht er met 10 tot 14% op vooruit. 

In het geval bij het piano onderzoek lieten hersenscans zien dat hun hersenen nieuwe neurale netwerken en nieuwe neurologische programma’s hadden gecreëerd in het gebied van hun brein dat vingerbewegingen bestuurt.

Als je gedachtes, je emoties, hoe je je voelt, je gen expressie, je bloedsamenstelling en uiteindelijk de bouw van je fysieke lichaam kunt sturen, dan ben je elke dag een Do It Yourself bouwpakket. Dit is natuurlijk vreselijk veel werk en die tijd hebben de meeste mensen niet, want ja er moet ook brood op de plank komen, kinderen moeten ook naar de zwemles en jaaa de nieuwe Netflix serie kijkt zichzelf ook niet. Daar heeft ons brein wat op bedacht.

 

Je programmering

Je hebt een onbewust en bewust brein. Je onbewuste brein loopt op programma’s uit het verleden. Dus je opvoeding, je opleiding, je woonplaats, je vriendjes…. Laten we zeggen; je indoctrinatie op basis van waar je woont, wat je leest, met wie je omgaat en wat je op TV ziet.

95% van de dag draai je op een onbewust geprogrammeerd programma. De automatische piloot. Je denkt hetzelfde als gister, je doet het zelfde als gister, je voelt je hetzelfde als gister, je lichaam weet al precies wat er komen gaat als je op staat. Je wordt door dezelfde dingen getriggered, je hebt al een emotie klaar staan bij specifieke elementen uit je dagelijkse leven. Stel je hebt jezelf aangeleerd om zittend in je eigen autootje het overige verkeer te voorzien van commentaar. 

Je zit te schelden en te tieren… je praat tegen mensen die je niet kunnen horen in hun eigen auto. Je bent heel agressief en hebt het maar druk met de rijstijl van anderen. Je stapt uit bed, poetst je tanden, eet, neemt koffie, checkt je socials, loopt naar de auto en je gaat beginnen aan je reis naar kantoor. Die heb je al 13 jaar gereden, maar elke dag komt er weer een andere idioot voor je rijden, die niet kan rijden en veeeeel te langzaam rijdt.

Elke dag heb je die onbewuste (negatieve) emotie op de weg. Deze emotie is bepalend voor de bloedsamenstelling, gen expressie en je gezondheid. Als je van een afstandje kunt meekijken met iemand die al 13 jaar scheldt en praat tegen mensen die niet weten dat ze tegen hun praten… dan zou je denken dat diegene rijp is voor het gesticht. Ook al luisteren de andere weggebruikers niet, je lichaam luistert 24/7. Wat je doet heeft niks met het rijgedrag van anderen te maken, maar met zelfsaboterend gedrag en een dagelijkse portie negatieve signalen naar je genetische code.

Een tweeling kunnen beide een bepaalde genetische aan leg hebben, maar bij de een kan het tot uiting komen en de ander niet. Totaal afhankelijk van het epigenetische gedrag.

 

Ultra Marathon

Nu denk je inmiddels… waar ga je heen? Wat heeft dit met je Ultra Marathon te maken?

Ik heb even geteld, maar ik heb in 8 weken voorbereiding welgeteld 29x fysiek getraind. Dat is gemiddeld 3,6x per week met een gemiddelde afstand van 8 kilometer per training. Soms iets minder, soms iets meer. Vraag een gemiddelde lange duursporter en hij zal het eens zijn, dat dit heel weinig voorbereiding is.

Wat ik wél elke dag heb gedaan: visualiseren dat ik de marathon met gemak zal finishen. Elke dag heb ik gedacht dat ik de race zou finishen. Ik heb dan ook geen seconde gedacht dat ik niet zou finishen.

Tijdens de visualisatie heb ik gevoeld wat het finishen met me zou doen. De gedachte, de visualisatie kreeg daarbij een gevoel/emotie en werd daarmee tastbaar.

Je kunt het natuurlijk nooit met de volle 100% aantonen, maar het is aantoonbaar mogelijk om je lichaam te bouwen op basis van perceptie. Het verhaal wat je jezelf vertelt bepalen je emotie. Dat gevoel zal je gedrag bepalen, je gedrag zal uiteindelijk het resultaat bepalen. En je bouwt dus letterlijk een lichaam op basis van jouw perceptie en niet de realiteit.

Want de realiteit van veel mensen is: ‘poeehh dat zou ik nooit kunnen hoor’… ‘poeehhh dat is knap, daar moet je vast jaren voor trainen’… ‘poeehhh ik heb geen tijd om zoveel te trainen om zoiets te doen’…

Als je voor zulke evenementen met mensen praat, dan praten ze net als studenten voordat ze het examenlokaal in mogen. ‘Nouu ik heb niet zoveel getraind…’ ‘Ooh jaa ik heb hier en daar wat last van’… ‘Nouu dit gaat echt heel moeilijk worden jongens…’ ‘… Jaaa ik hoop gewoon te finishen en focus niet op een tijd’.

 

Je lichaam luistert mee, TWENTY4SEVEN. 

Dat ik ging finishen met zo weinig voorbereiding, was voor mij geen verrassing. Wat ik wel een groot nadeel aan deze techniek vind… doordat het geen verrassing is, ga je de prestatie ook heel normaal vinden.

Je krijgt een berg complimenten over je heen, maar zelf ben was ik al 8 weken lang gefinisht haha.

Anyway

Als je routines blijft volgen, worden ze een gewoonte. Een gewoonte is een reeks automatische, onbewuste gedachten, gedragingen en emoties die je je via herhaling eigen maakt. Je lichaam kan dit programma dan op automatische piloot afspelen waardoor je lichaam je brein wordt. Want je lichaam volgt gewoon je programma.

Wil je nieuwe vaardigheden, kennis, gevoelens, ervaringen, nieuw lichaam, gezondheid of avonturen, dan begint het bij je programma. Door wie ben je geprogrammeerd? En heeft jouw programma wel het beste met je voor? Of leef je het leven van je ouders, je maatschappij, je TV, je overheid? Welke gedachtes zijn van jou? Welke emoties zijn van jou? Welk gedrag is van jou? 

Je lichaam (gezondheid) is uiteindelijk het resultaat van je geïndoctrineerde programma.

erander het verhaal wat je jezelf vertelt en je lichaam zal veranderen. Eerst is een gewone marathon al INSANE… alleen voor de atleten, maar toen ik een gewone marathon had gedaan.. dacht ik; ‘Okaay dit heb ik redelijk doorstaan, wat kan ik dan nog meer?’

Toen werd het elke keer een langere ultra marathon. Mijn verhaal, mijn gedachtes, mijn emoties, gen expressie en mijn lichaam veranderde, omdat mijn perceptie over mijn eigen-kunnen veranderde.

Ben jij je bewust van je onbewuste programma? Vraag je zelf eens af of dat programma van jou is en het beste met jou voor heeft. Ben heel benieuwd!

 

Wil je bericht krijgen wanneer er nieuwe blogs en columns online komen? Meld je dan hier aan voor onze mailinglijst.

 

 

Meer leren over hoe je je gezondheid kunt optimaliseren?

In onze gratis community vind je mini-programma's en kun je je verbinden met gelijkgestemden. Stel je vragen en deel je ervaringen. Samen groeien op lichamelijk, geestelijk en spiritueel vlak.

Word gratis lid van onze community