Gratis Community

Column 2: Perceptie

epigenetica gedachtes gezondheid mind perceptie Aug 19, 2022

In mijn vorige column had ik het over het bouwen van je lichaam door middel van eiwitten. Al onze cellen, behalve rode bloedcellen, maken eiwitten die verantwoordelijk zijn voor de fysieke structuur en fysiologische werking van ons lichaam. Zo maken spiercellen eiwitten aan die we actine en myosine noemen. Huidcellen maken de eiwitten voor collageen en elastine aan.

Al onze organen en systemen zijn afhankelijk van deze bouw. Wil een cel een eiwit kunnen maken, dan moet er een gen tot expressie komen. Dat is de taak van de genen, het faciliteren van welke eiwit gemaakt moet worden. De expressie van eiwitten is dus de expressie van genen en staat gelijk aan de gezondheid van je lichaam…. Afhankelijk van het signaal, die je door middel van je externe en interne leefomgeving geeft.

Welk signaal geef jij?

Door een signaal wordt een ‘chemische stof’ (niet te verwarren met chemicaliën) vrijgegeven en ontvangen door een receptor buiten de cel, die vervolgens zijn weg vindt naar ons DNA. Dan maakt een gen een nieuw eiwit aan die in overeenstemming is met het signaal.

Verandert het signaal niet, dan blijft het gen hetzelfde eiwit maken en blijft je lichaam hetzelfde. Naarmate een signaal helemaal uit blijft, waardoor de huidige eiwitten ook niet meer nodig zijn, kan het gen ook een downregulatie doen. 

Stel je hebt spiermassa opgebouwd door veel te trainen, maar nadat je stopt met trainen is de hoeveelheid spiermassa niet meer nodig voor de ‘workload’ en kun je wel wat spiermassa wegdoen, omdat dit veel onnodige energie kost.

Maar zoals ik gister zei, kan je dit signaal ook veranderen door je gedachtes. Door je gedachtes kun je signalen afgeven door een gecreëerde chemische stof, waardoor er een emotie ontstaat en je je op een specifieke manier gaat voelen en gedragen. Goed voorbeeld is; voetbal.

 

Voetbal is ultiem voorbeeld van hoe perceptie je biologie beinvloedt

Als er iemand ernstig gewond raakt, komt te overlijden of een speler inelkaar zakt tijdens een wedstrijd wordt er vaak gezegd: ‘voetbal is niet belangrijk, het is maar spelletje’. Dit weet jouw lichaam dus niet. In Nederland is het vaak zo; je wordt in een bepaalde regio geboren en je wordt door je leefomgeving geïndoctrineerd met een bepaalde club. Dit noemen ze clubliefde ofzoiets. Er wordt heel veel waarde gegeven aan een spelletje waar 22 mensen achter een bal aan hobbelen en proberen een doelpunt te maken door het balletje in het netje te krijgen.

Je kiest dus letterlijk een club uit op basis van de ‘informatie’ die je als klein kind krijgt of de leefomgeving waar je bent geboren. Voor een wedstrijd ben je super gespannen, want het is een belangrijke wedstrijd. Je zit op het puntje van je bank naar de televisie te schreeuwen. Je scheldt de scheidsrechter uit, je bent boos op de spits, want jij had die bal er ook nog wel in gepist. 

Je bent super gefrustreerd als de keeper in de fout gaat en een blunder maakt, daarna verlies je jezelf helemaal als de grensrechter vlagt voor buitenspel terwijl het niet zo was. De gelijkmaker word je door de neus geboord. Je hartslag gaat omhoog… je laat ‘chemische stofjes’ los met bijbehorende hormonen zoals cortisol, adrenaline… je bloeddruk gaat omhoog.

Maar nu zit je vriend naast je op de bank, maar die is in een ander dorp geboren. Hij heeft er voor gekozen om voor de andere kleur te juichen. Hij lacht zijn ballen uit zijn broek, heeft een geweldige avond, want alles zit mee en ze winnen de belangrijke wedstrijd.

Nu hebben twee lichamen dezelfde 22 mannen achter een bal aan zien hollen, maar de perceptie van het ene lichaam was dag en nacht verschil met de perceptie van de verliezer. Zelfde wedstrijd, verschillende signaal naar je cellen. Nu zijn er mensen die na het laatste fluitsignaal alweer vergeten zijn dat zijn/haar kleur heeft verloren, maar er zijn ook mensen die er drie dagen een slecht humeur van hebben.

Die kiezen er voor om de gedachte van ‘potverdikkeme we hebben de belangrijke wedstrijd verloren, kutzoooiii, mijn leven isss echt kut, want we worden geen kampioen’…. Deze gedachten geven een signaal.. er komt een emotie bij (slecht humeur) er komt gedrag bij (teruggetrokken, chagrijnig, gefrustreerd af reageren op anderen)… en er ontstaat een resultaat: mensen vinden je niet leuk gezelschap, je wordt een zuur persoon, mensen ontlopen je of jij gaat sociaal contact vermijden’. Als je kleur op woensdag weer speelt en weer verliest, bouw je een patroon, waardoor je jezelf of anderen kunt wijsmaken dat je nou eenmaal zo bent.

Dit is letterlijk wat we dagelijks doen op basis van onze gedachtes of perceptie.

Kwaliteit van je perceptie is afhankelijk van de informatie input

Je kunt dus wel stellen dat de informatie die je krijgt, super belangrijk is voor je perceptie en daarmee de kwaliteit van je leven/gezondheid.

De kwaliteit van je lichaam/gezondheid is het resultaat van je programmering. Je programmering is het resultaat van de kwaliteit van de informatie die je tot je beschikking had. Het woord ‘informatie’ zegt het eigenlijk al. ‘IN’ ‘FORMATIE’. 

Je ouders, je vrienden, je overheid, de maatschappij, (social) media, TV, kranten, films of boeken hebben je letterlijk gevormd tot wie je nu bent. De ‘informatie’ die je tot nu toe hebt geabsorbeerd heeft geleid tot de ‘FORMATIE’ van je persoonlijkheid ‘IN’ je fysieke lichaam.

De informatie heeft geleid tot de opbouw van jouw persoonlijke perceptie.

Perceptie betekent letterlijk waarneming en door waarneming creëren we bewustzijn. Vanuit bewustzijn handelen we. Perceptie gaat over het interpreteren, selecteren en organiseren van verschillende soorten informatie.

 Als iedereen een perceptie heeft gecreëerd door zijn unieke waarneming, interpretatie, selectie en organiseren van geboden informatie, kun je stellen dat onze lichamen/levens vrijwel altijd op basis van gebrekkige en onvolledige informatie zijn opgebouwd.

We zijn dus allemaal in gebreke en dat is goed nieuws, want nu kun je verschillende dingen doen.

Dit is mijn gezondheidsvoorstel.

  1. Accepteren dat je in gebreke bent. Je weet niet wat je niet weet, waardoor je ook niet weet waar je in gebreke bent en daarom precies goed zoals je nu bent. Dankbaar zijn voor wie je bent, wat je hebt, wie je hebt, wat je doet is één van de beste gezondheidssignalen die je naar je genen kunt geven…. De lichamelijke reactie van dankbaarheid op je lichaam is enorm en sterker dan elke vaccinatie.
  2. Nieuwsgierig zijn in hoe de formatie van iemand anders tot stand is gekomen. Als je elke dag wakker wordt met dezelfde gedachte, dezelfde emotie, zelfde gedrag leef je in een vicieuze cirkel en weet je lichaam precies wat het kan verwachten… waardoor je al weet wat er gaat komen, wat je gaat voelen etc.

    Zonde van een mensenleven. Ik denk dat we leven, om zoveel mogelijk verschillende ervaringen te ervaren met onze zintuigen. Dit kan alleen als je andere informatie tot je neemt, want anders weet je niet van het bestaan. Door nieuwe dingen te doen, leren, ervaren geef je elke dag nieuwe signalen om te groeien, om nieuwe neurologische verbindingen te maken en je meer lichamelijk vaardigheden krijgt.

    De nieuwe ervaringen zorgen voor een nieuwe ‘formatie’ van jezelf. Deze ervaringen kun je dan delen met de wetenschap dat het waarschijnlijk nog steeds onvolledige informatie is, waardoor je het niemand op gebiedende wijs hoeft te vertellen dat jij het wiel hebt uitgevonden.

    Dankzij internet is er veel veranderd dankzij de informatie voorziening, maar door social media is er ook veel veranderd. Doordat de meeste mensen niet door hebben dat ze in gebreke zijn, hebben ze allerlei zelf beschermings mechanismen ontwikkeld.

Wees je bewust van hoe je eigen perceptie tot stand is gekomen

Mensen geloven heel erg, dat wat zij doen, hun perceptie, de waarheid is…. Waardoor automatisch de perceptie van een ander verkeerd is. Van oudsher willen we dan onze perceptie aan iemand anders opleggen, maar wil de ander zijn perceptie verdedigen. Wat je dan krijgt is een gemiddelde comments sectie op social media.

Mensen gaan altijd bekvechten in de comments. Remember: gedachte, emotie, gedrag, gewoonte, maar ook de negatieve verandering in bloedsamenstelling, omdat jouw gewoonte is geworden om te bekvechten in de comments, maar je hebt er nooit wat aan. Door de zelfverdediging mechanismes zal nooit iemand zeggen… ‘aaah okay, nee je hebt gelijk, ik zit er totaal naast… super lief dat je me dat zo uitgebreid en in lieve woorden wilde laten zien’

Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel waardoor mensen die incompetent zijn in een taak hun prestaties hoger inschatten dan deze in werkelijkheid zijn. Juist door hun cognitieve incompetentie, het metacognitieve vermogen ontberen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Hele intelligente mensen twijfelen veel meer aan zichzelf dan ‘de die met wat minder cognitieve mogelijkheden’… laat ik het zo uitdrukken haha. 

Moraal van het verhaal: de kwaliteit van je leven/lichaam/gezondheid wordt bepaalt door de kwaliteit van de informatie die je tot je neemt. Wil je een beter leven, lichaam of gezondheid neem dan eens je ‘in’’formatie’ onder de loep.

Wie volg je op socials? Lees je kranten? Kijk je TV? Hecht je veel waarde aan de mening van je ouders, vrienden of familie? Wat voor boeken lees je?

Welke vastgeroeste gedachtes en patronen heb je op basis van die informatie? Welke dienen jou nog en waar kun je wel een positieve update gebruiken?

 

 

Wil je bericht krijgen wanneer er nieuwe blogs en columns online komen? Meld je dan hier aan voor onze mailinglijst.

Meer leren over hoe je je gezondheid kunt optimaliseren?

In onze gratis community vind je mini-programma's en kun je je verbinden met gelijkgestemden. Stel je vragen en deel je ervaringen. Samen groeien op lichamelijk, geestelijk en spiritueel vlak.

Word gratis lid van onze community