Gratis Community

Column 3: Intelligentie

gedachtes gezondheid hardlopen mind perceptie Aug 19, 2022

Denken dat je niet slim bent, maakt je echt dom

Heeee Jorn hier… Ik zat dus Reizen Waes te kijken en Tom was in Mongolie. Hij bezocht daar een school en ineens viel bij mij ook het kwartje. Ik had deze week al zo’n verhaal over hoe je gedachtes je emoties bepalen, je emoties je gevoelens en je gevoelens je gedrag, waardoor je letterlijk invloed hebt op de bouw van je lichaam, omdat je het signaal naar je genen kunt veranderen door je gedachtes.

Tom was dus op een school waar kinderen echt bizarre dingen konden onthouden. Je mond valt open van verbazing. Een 5 jarige die geblinddoekt een rubiks cube in secondes oplost, maar ook een meisje die heel kort naar het scherm mocht kijken waar een code stond. Een programmering code met ‘0’ en ‘1’…. Heeeeel veel achter elkaar in willekeurige volgorde. Zij kon met gemak de code herschrijven.

Domheid

Ik dacht… wacht eens even.. wij hebben heel veel domme mensen die niet dom hadden hoeven zijn als ze in een andere leefomgeving waren geboren. 

Laat ik even de definitie van ‘dom’ geven, voordat ik weer haat in mijn inbox krijg. Niemand is dom of lelijk, is maar net met welke perceptie je kijkt, maar de definitie van dom is: 1. ‘Wie niet goed kan denken en weinig snapt. Met weinig verstand of van weinig verstand getuigend.. Synoniemen: onnozel, stom, suf, sullig’

 We worden dus geboren met een fysiek lichaam met daarin een brein. Deze is gebouwd op basis van een DNA blueprint, een software programmeringscode die samengesteld is door onze voorvaderen. Deze blauwdruk wordt gelezen door onze genen, maar wij hebben niet veel meer genen dan bijv. vliegjes… toch zijn wij een stuk complexer dan vliegjes. Hier komt epigenetica om de hoek kijken, want op basis van het ‘signaal’ kiezen onze genen welke eiwit er gemaakt moet worden.

Wij dachten in eerste instantie dat jouw fysieke lichaam en je brein het resultaat is van de code samensmelting van je vader en moeder.. en daar moest je het dan maar mee doen. Dus als jouw ouders behoorlijk pienter zijn, dat jij dan meestal ook gezegend bent met een goed stel hersenen.

Maar is dat wel zo?

Epigenetica

Worden we allemaal geboren met een goed stel hersenen, maar bepaalt de omgeving waarin we geboren worden, hoe goed je gebruik (kan) maken van je hersenen?

In mijn eerdere column liet ik al zien hoe de kwaliteit van informatie die je tot je neemt, de kwaliteit van je gezondheid, leven, lichaam bepaalde, maar dit geldt ook voor je brein/intelligentie.

Onderwijs

Wij delen mensen van jongs af aan in hokjes op basis van hoe goed we de door de overheid gekozen informatie kunnen onthouden. Als een soort veestal krijg je als kind een label op basis van je toetsuitslagen waardoor die je zelf identiteit gaat vormen.

Stel je scoort als 8 jarige slecht op toetsen, want je bent geboren in een achterstandswijk. Pa en Ma blonken niet uit op school, kregen een simpele baan met minimum inkomen. Ze lezen de krant, vrouwen magazines, kijken hersendode programma’s op TV, drinken in hun vrije tijd Schultenbrau met de buren, praten over oppervlakkige dingen en lachen je uit wanneer je met uitdagende vragen komt.

Je hebt weinig zelfvertrouwen en wordt gepest door klasgenootjes, omdat je geen merkkleding hebt. Je bent bang om uitgelachen te worden, dus je stelt maar weinig vragen in de klas. Je scoort slecht op de toetsen en krijgt dit ook te horen. Je moet extra les nemen, want je niveau is te laag.

Nu denk je zelf ook dat je niet goed genoeg bent, niet slim genoeg of dat je een laag niveau hebt… en tjaa je kunt er weinig aan doen, want dat heb je nou eenmaal geërfd van je ouders, die zijn ook niet zo snugger.

Altijd weer die koeien

Je gedachte creëert een emotie, creëert een gevoel en creëert een gedrag en zal de gen-expressie bepalen. Jij neemt van jongs af aan de rol van ‘dom’ aan. Door deze zelf identiteit, weinig zelfvertrouwen scoor je slecht op de CITO toets. De toets die het vee een keurmerk geeft. Als een kudde koeien word je naar je nieuwe stal gedreven: kader, theoretisch, havo, vwo of gymnasium. Je zult jezelf dan omringen met dezelfde koeien, dus je zelf identiteit wordt daar bevestigd.

Vanaf dat moment is de route naar je slachthuis uitgestippeld. Afhankelijk van je stal, zal je daar te horen krijgen dat je goed genoeg voor ‘sus of zo, deze baan of die carrière’. Je eindigt bij een simpele baan, minimum inkomen, je gaat in dezelfde buurt wonen, dezelfde simpele mensen om je heen, zelfde domme TV programma’s en magazines. Je zelf identiteit wordt de rest van je leven bevestigd.

Maar dit had niet hoeven zijn. Was dit kind als baby geadopteerd door een rijke, hoogopgeleide familie, dan had hij met hetzelfde DNA een hele andere uitkomst kunnen hebben.

Je hoeft hier niet voor geadopteerd te worden door een rijke, hoogopgeleide familie, je kunt dit zelf doen. 

Zelf bouwen van je lichaam

Je kunt je lichaam/brein alles aanleren, door iets (nieuws) te doen. Stel je wilt piano leren spelen. Je gaat dit heel vaak doen en heel vaak herhalen. Je geeft het signaal dat je lichaam/brein piano moet leren spelen. Je genen gaan eiwitten bouwen die dit mogelijk gaan maken. Je bouwt nieuwe neurologische verbindingen, zenuwen, maar ook de motorische vaardigheden om dit te kunnen doen. 

Ten eerste moet je jezelf vertellen dat je dit graag wilt en dat je dit kan, als je het maar vaak genoeg herhaalt. Als je na 3 dagen zegt; ‘oh nee grapje’… dan heeft het lichaam geen tijd gekregen om de nieuwe eiwitten te bouwen.

Dit geldt voor alles. Lichamelijke vaardigheden, maar vooral brein technische vaardigheden, dus ook ‘intelligentie’.

"Intelligentie is het verstandelijk vermogen dingen te begrijpen en dat begrip succesvol te kunnen gebruiken”

 

Aan ouders of leraren

Ouders hebben daarin 1 taak, ook als ze zelf denken dat ze zogenaamd dat cognitieve verstand niet hebben, en dat is: ‘zorgen dat het kind denkt dat hij/zij/het alles kan (aan)leren’.

Zodra een kind het zelfvertrouwen en bewustzijn heeft over de maakbaarheid van zijn eigen lichamelijke en verstandelijke vaardigheden, wordt alles mogelijk. Zorg dat het toegang krijgt tot kwalitatieve hoogstaande informatie, ook als jij zogenaamd savonds je verstand op ‘nul’ wilt zetten met domme programma’s en series, want je hebt zo hard gewerkt. 

De natuurlijke nieuwsgierigheid en ondernemerschap in combinatie met het zelfvertrouwen en bewustzijn over de maakbaarheid van hun eigen lichaam/brein, maakt ze fucking intelligent.

En zodra ze deze methode toepassen, kunnen ze dit op alles toepassen. Maar het mooie is: zij zullen deze methode doorgeven aan de volgende generaties, waardoor we domheid, die momenteel als een virus door de maatschappij raast, kunnen bestrijden.

Haha iemand getriggered? Sorry, grapje tochhh.

Dit is natuurlijk niet de enige invloed op iemands intelligentie ontwikkeling. De gedachtes zijn de interne omgeving, maar de externe omgeving heeft ook heel veel invloed hier op.

Neem bijvoorbeeld voeding. Onze huidige dieet, maakt ons extreem dom, omdat de meeste hersenen niet meer goed functioneren door bijv. Beperkte energie toevoer en de gevolgen van verkeerde vetten zoals margarine en zaadoliën. 

Laten we bouwen

Terugkerend op de familie in een achterstandswijk met een minimum inkomen…. of naja veel families met een hoog inkomen geven hun kinderen ook deze vetten en zorgen met de ‘beloon met snacks programmering’ dat de energie toevoer naar de hersenen beperkt wordt. Kinderen die na een suikerrijk en fastfood ontbijt naar school worden gestuurd en dan roepen: ‘goed je best doen he’. Thanks mam, concentreren en luisteren naar een oersaaie Juf is onmogelijk gemaakt.

Daarnaast hebben we natuurlijk het ‘dopamine’ verhaal. Kinderen hebben een giga hoge dopamine tolerantie, waardoor hun brein niet meer kan doen, wat het schoolsysteem van ze vraagt. Dit schoolsysteem labelt ze wel en dit heeft enorme invloed op de kwaliteit van hun leven, gezondheid en lichaam.

Dit dopamine verhaal heb ik al te vaak gestuurd haha, dus die zal ik je besparen.

Anyway…

Terugkomend op Reizen Waes. Voor deze kinderen was het ‘business as usual’, maar Tom kon het ook niet geloven, dat zij deze vaardigheden hadden. 

Grote kans dat jij dit ook zou kunnen leren als je: ‘jezelf vertelt dat je dit kan en dat je dit net zo vaak gaat oefenen totdat je genen de eiwitten hebben gebouwd om dit mogelijk te maken’.

 

GEDACHTE —> EMOTIE —> GEVOEL —> GEDRAG —> GEN EXPRESSIE —> EIWIT BOUW

 

Kwaliteit van de informatie in het begin van je leven is belangrijk, maar het is nooit te laat. Verander je de informatie op latere leeftijd…. Dan kun je je eigen programma’s overschrijven, waardoor je andere gedachtes, emoties, gevoel, gedrag, gen expressies en andere eiwit bouw krijgt.

Ik hoop dat deze column een beetje aan die kwaliteit heeft bijgedragen, want je kunt jezelf letterlijk bouwen of herbouwen. Hoe vet? Veel plezier ermee.

 

Meer leren over hoe je je gezondheid kunt optimaliseren?

In onze gratis community vind je mini-programma's en kun je je verbinden met gelijkgestemden. Stel je vragen en deel je ervaringen. Samen groeien op lichamelijk, geestelijk en spiritueel vlak.

Word gratis lid van onze community